UNATOČ HITNOM NADZORU

Vjeroučiteljica može slobodno širiti laži i mržnju

29.06.2015 u 11:49

Bionic
Reading

Dok god se ne dokaže da osječka vjeroučiteljica Snježana Majdandžić-Gladić svoje sporne homofobne, seksističke, rasističke, šovinističke, pseudoznanstvene i radikalno desničarske ideje predstavlja u školama, a ne 'samo' na stranicama portala 'Vjera i djela', nitko joj ne može ništa, ni resorno ministarstvo niti država

To je ukratko zaključak koji se može iščitati iz odgovora što ih je tportal dobio od Agencije za odgoj i obrazovanje (AZOO) nadležne za dosljedno provođenje obrazovnog, odnosno kurikularnog programa u školama.

Podsjetimo inicijativa GOOD, koja se zalaže za sustavno i kvalitetno uvođenje odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo u odgojno-obrazovne institucije, ovih je dana upozorila da Majdandžić-Gladić na portalu 'Vjera i djela' kolegama i kolegicama vjeroučiteljima predstavlja i promovira svoje prezentacije za koje kaže da su prikladne za vjeronauk u srednjim školama, a u kojima otvoreno osuđuje medicinski potpomognutu oplodnju, zagovara podčinjenost žena muškarcima, netoleranciju prema LGBT osobama i Romima, te vodi rat protiv kontracepcije i abortusa uz tvrdnje da se u suvremenoj 'kulturi smrti' pobačeni fetusi koriste za izradu kozmetike, cjepiva, lijekova i prehrambenih proizvoda, dok se u Kini i Tajvanu čak jedu.

Njezine prezentacije često su ilustrirane uznemirujućim fotografijama i pune pogrdnih opaski i termina, a pseudoznanstvene tvrdnje nisu potkrijepljene vjerodostojnim znanstvenim dokazima već izgledaju kao da su prikupljene sa stranica teoretičara zavjera i tzv. pro-life udruga. Tako primjerice usvajanje djece surogat majki Majdandžić-Gladić naziva prodajom, osobito kad su usvojitelji gay, rječnik priručnika gay udruge Iskorak koji je financirao MZOS, ocjenjuje nekulturnim, promovira dijelove Biblije koji ističu poslušnost žena muževima, a ozakonjenje istospolnih brakova naziva nasilnim i svrstava u istu kategoriju s incestom i pedofilijom (!?).

Uči li vjeronauk ljubavi ili mržnji!?

Na prozivke i osude medija i inicijative GOOD, osječka je vjeroučiteljica odgovorila da su njezine prezentacije neslužbene, da ih ne koristi na vjeronauku te da to inspekcija može doći provjeriti među njezinim učenicima. Istovremeno je ustvrdila da su sve činjenice koje iznosi u njima znanstveno utemeljene.

No, inicijativa GOOD upozorava da su istraživanja među učenicima otkrila da se oni koji pokazuju najviše razine seksizma, homofobije te vjerske i nacionalne netrpeljivosti opravdavaju tvrdnjama da su takve ideje dobili upravo na vjeronauku. Ovo je u skladu s nekim studijama koje su pokazale da vjeronauk u 20-ak godina koliko je u školama nije smanjio predrasude, nasilje i netoleranciju među mladima, naprotiv.

Konačno Majdandžić-Gladić u jednom od svojih novijih tekstova sama daje neizravan uvid u duh koji širi u svojoj školi - kaže da je očekivala hajku, da ju je najavila učenicima i tvrdi da ju je izazvala time što je stala na žulj LGBT lobiju i lijevo-liberalnim ideolozima.

'Zapravo, moram priznati da mi je iznimno drago što je objavljen taj tekst (ako se tako uopće može nazvati jer je riječ o zbrda-zdola izbacivanju pojedinih slideova iz različitih prezentacija uz otužne komentare), ponajviše iz razloga jer sam već upozorila svoje učenike da će se to zasigurno dogoditi, a oni su me u tom smislu gledali s nevjericom. Sad će im, vjerujem, kao i mnogim drugima, biti jasno što znači stati na žulj lijevo-liberalnim ideolozima', piše vjeroučiteljica i tvrdi da 'ni jedan jedini propis koji su nametnuli zagovaratelji lijevo-liberalne ideologije ne samo da nema svoje pravno uporište, nego je svaki donesen tako da je pri tome prekršeno 10-tak drugih zakona'.

AZOO: To je sloboda govora

Na naš upit AZOO-u jesu li istražili ovaj slučaj te što su utvrdili i što misle o svemu, odgovorni nam kažu da će provesti nadzor kako su i najavili.

'Savjetnici Agencije za odgoj i obrazovanje za nacionalne programe i vjeronauk provest će hitan stručno-pedagoški nadzor rada vjeroučiteljice Snježane Majdandžić-Gladić zaposlene u Ekonomskoj i upravnoj školi u Osijeku. On još nije proveden tako da za sada ne možemo govoriti o tome što je ustanovljeno', stoji u priopćenju.

Na pitanje smatraju li spornim to što vjeroučiteljica svoje prezentacije objavljuje na službenom portalu Katoličke crkve gdje su dostupne njezinim učenicima, iz AZOO-a odgovaraju da je to nešto na što ne mogu utjecati te da materijali nisu dio službenog obrazovnog programa:

'Agencija za odgoj i obrazovanje ne može utjecati na to što će pojedinci objavljivati na pojedinim internetskim portalima, niti može komentirati sadržaje internetskih portala. Uvidom u materijale objavljene na Portalu katoličkih teologa vidljivo je da se ne radi o dokumentima i radnim materijalima izrađenima u Agenciji za odgoj i obrazovanje, niti su navedeni materijali dio Programa međupredmetnih i interdisciplinarnih sadržaja Građanskog odgoja i obrazovanja za osnovne i srednje škole. Stručno pedagoškim nadzorom ispitat će se i utvrditi predaje li vjeroučiteljica Snježana Majdandžić-Gladić učenicima vjeronauk prema nastavnom planu i programu za nastavni predmet Katoličkog vjeronauka i koristi li sporne materijale u nastavi', poručuju iz AZOO-a.

Prema Agenciji stručno-pedagoški nadzor vjeroučitelja u osnovnim i srednjim školama provode njihovi viši savjetnici za vjeronauk, no ističu da i Crkva ima odgovornost te da treba brinuti da se program izvodi u skladu s nastavnim planom.

Agencija podsjeća da je vjeronauk u škole uveden na temelju Ugovora koji su Vlada Republike Hrvatske i Hrvatska biskupska konferencija sklopile na temelju Zakona o potvrđivanju ugovora između Svete Stolice i Republike Hrvatske o suradnji na području odgoja i kulture.

'Ugovorom su definirana prava i obveze obje strane i ona se ne mogu mijenjati ni zanemarivati dok su na snazi međudržavni ugovori Republike Hrvatske i Svete Stolice', ističu u priopćenju.

Jednakija među jednakima

Na kraju se nameće pitanje hoće li se učenici inspektorima usuditi potvrditi da Majdandžić-Gladić u svojoj nastavi promovira ideje koje predstavlja na vjerskom portalu ako to i jest bjelodana istina.

Također se možemo pitati bi li za druge učitelje, one koji ne stižu iz okrilja Crkve, vrijedile iste razine 'slobode govora'. Drugim riječima teško je vjerovati da bi neki nastavnik povijesti primjerice na nekom učiteljskom portalu mogao nekažnjeno predstavljati školske prezentacije prema kojima je Franjo Tuđman bio ratni zločinac i jedan od glavnih krivaca za rat u bivšoj Jugoslaviji.