POKOPAN NA DRUŠTVENIM MREŽAMA

Umro sam, ali sam živ: Kako su slovenski mediji sahranili svog legendarnog umjetnika Marka Brecelja

22.07.2021 u 10:51

Bionic
Reading

Niz vodećih slovenskih medija objavio je jučer vijest da je tamošnji veliki umjetnik Marko Brecelj preminuo u 70. godini života. Ispostavilo se da je čovjek živ pa su zapravo nehotice sudjelovali u klasičnom breceljevskom spontanom performansu kojim je uspio dokazati da, kako kaže, ljudi zbilja ništa ne čitaju, a ono što pročitaju - ne razumiju

Pretpostavlja se da je zabunu izazvala najava nevladine udruge Pohorska bojna, s kojom Brecelj surađuje. Oni su naime medijima odaslali najavu performansa pod nazivom 'Super, netko je umro', na kojemu je umjetnički dvojac iz srpskog grada Vršca, redateljica Zlata Vojnić Kortmiš-Milošev i strip umjetnik Danilo Milošev Wostok, trebao otvoriti memorijalnu izložbu s 'posmrtnim ostacima Marka Brecelja'.

Oni koji su upoznati s Breceljevim sarkastičnim humorom protumačili bi ovo kao znak života, a ne smrti. No društvenim mrežama proširila se objava da je uistinu umro. Ubrzo su vijest o Breceljevoj smrti objavili portal javnog servisa RTVSlo, portal 24ur, koji djeluje u sklopu grupacije privatne televizije POP TV, kao i Siol, portal čiji je izdavač Telekom Slovenije. Njihovu informaciju prenio je i niz manjih, lokalnih portala, a da nitko nije ni pokušao nazvati Breceljevu obitelj ili prijatelje.

Portal javne televizije objavio je tekst nedugo nakon što je - ispostavit će se, netočna - informacija o Breceljevoj smrti počela kružiti društvenim mrežama, a vijest je bila popraćena njegovom ekstenzivnom biografijom, što navodi na zaključak da su na javnom servisu bili spremni na Breceljevu 'smrt'.

Za glazbu iz filma 'Živi bili pa vidjeli' Brecelj je osvojio i Zlatnu arenu u Puli, a ovaj fragment iz filma snimljen je u zagrebačkom Lapidariju Izvor: Društvene mreže / Autor: zvonkodjuric

U kasnije obrisanom članku, koji je od zaborava na svom portalu 'spasio' ljubljanski Radio Študent, javni servis podsjeća na Breceljeve zasluge u umjetničkom i javnom životu. Navode da je već svojom prvom solo pločom 'Cocktail' iz 1974. osvojio tada cijenjenu omladinsku kulturnu nagradu Sedam sekretara SKOJ-a, nakon čega je uslijedila faza plodonosne suradnje s grupom Buldožer. S njima je surađivao na kultnom prvom albumu 'Pljuni istini u oči', a napisao je i glazbu za film 'Živi bili pa videli', za koju je osvojio Zlatnu arenu u Puli.

Od 1981. u Kopru vodi multimedijski centar, a nešto kasnije osniva organizaciju Društvo prijatelja umjerenog napretka, kao i stranku Akacija. Nakon proglašenja neovisnosti Slovenije nekoliko puta kandidirao se na lokalnim izborima u Kopru, a od 2003. do 2007. bio je i vijećnik u koparskom gradskom vijeću. Godine 2019. dodijeljena mu je Ježkova nagrada, priznanje koje javna televizija dodjeljuje u čast 'slovenskog Charlieja Chaplina', ponajvećeg satiričara u slovenskoj povijesti Frane Milčinskog Ježeka.

  • +3
Performans Marka Brecelja 2012. ispred zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti Izvor: Pixsell / Autor: Davorin Visnjic/PIXSELL

Uz glazbeno i političko djelovanje, bavio se performansom, pa su poznate i njegove 'mekoterorističke' akcije, poput 'atentata' na mještane Kopra komadićem vate uguranim u puhalicu. U Zagrebu je 2012. održao dva performansa: 'Magarac u Zagrebu' i 'Sedam sekretara SKOJ-a Cvrkut', kojima je ironizirao hrvatski ulazak u EU.

Posljednji put smo se u Zagrebu uvjerili u Breceljevu performersku vještinu 2016., kad je u Studentskom centru predstavio svoju reakciju na tada aktualnu temu migrantskog vala i ograđivanja Slovenije žicom. U performansu pod nazivom 'Publici budućnosti', među ostalim, demonstrirao je publici, u kojoj je bilo i dosta maloljetnika i djece, kakve ozljede može ostaviti žilet-žica koju su tadašnje slovenske vlasti postavile na slovensko-hrvatsku granicu.

Nakon što su ga proglasili mrtvim Brecelj se javio Radio Študentu, ali i javnom radiju Val 202. U 'posmrtnim intervjuima' pojasnio je da je njegovo proglašavanje mrtvim svojevrstan performans koji pokazuje da ljudi ništa ne čitaju, a ono što pročitaju ne razumiju. 'Vatrogasci bi trebali proširiti svoje djelovanje na gašenje požara na društvenim mrežama. Razmjer ovog požara bio je toliko drastičan, jer me neki ljudi vole, a neki ne, pa su obje skupine širile ovu neistinitu vijest jednakim intenzitetom', prokomentirao je Brecelj.